Rehabilitering og Forebygging

Alle ønsker en skadefri, funksjonell og smertefri kropp, men det er ikke alltid realiteten. Rehabilitering og prehabilitering gir deg mulighet til å gjenvinne funksjon og håndtere endringer etter skader eller før/etter operasjon.

Rehabilitering og opptrening

Rehabilitering går ut på å forbedre skader i muskler og ledd. Dette kan hjelpe deg med langvarige smerter eller plager i skjelett og muskelsystemet. Rehabilitering kan også hjelpe deg med plager fra sykdom eller postoperative smerter.

Smerter og kroniske plager begrenser hvordan du lever, men det er mye du kan gjøre for å begrense dette.
Rehabiliteringsprosessen kan være lang og tidkrevende, men med rett veiledning, oppfølging og kontrollerte forhold kan prosessen bli kortere og mer effektiv.

Tidligere var rekonvalesens forbundet med en hvileperiode etter operasjon, i dag anbefales pasienter i større grad å være mer aktive i en rekonvalesensfase også. Sjekk med din lege – hva som anbefales for deg og din rehabilitering. 

Prehab & Forebygging

Prehab er en forebyggende praksis som går ut på å dempe bivirkninger fra medisinske eller kirurgiske inngrep. Ved å øke funksjonskapasiteten før kirurgi, vil dette øke muligheten for at pasienten tåler operasjonen bedre og gjøre bedringen raskere etter inngrepet. Prehab benyttes oftest før et kirurgisk inngrep innen hjerte og blodårer, kreft og bein.

Det er alltid en fordel å forberede seg. Dette er noe vi ofte gjør uten å tenke på det som for eksempel å ta på oss regnjakke når det regner eller smører oss med solkrem før vi går ut i solen. Prehab gjør kroppen med forberedt på kirurgiske inngrep slik at kroppen tåler det bedre.

Prehab er ikke bare en preoperativ praksis, men det kan også hjelpe deg med kunnskap om hvordan du kan håndtere smerter, hva du er i faresonen for og hvilke øvelser du burde gjøre for å beskytte kroppen din.

Våre personlige trenere har erfaring innen prehab og vil hjelpe deg med å forebygge, bygge opp og forbedre din kropp slik at du har minst mulig bivirkninger rundt operasjon eller sykdom. Gjennom et individuelt program vil du få god hjelp til å trene kroppen til å tåle mer og ha en kortere bedringsperiode.

Mobilitet og fleksibilitet

Når det kommer til prehab og rehab kan mobilitet og fleksibilitetsøvelser være akkurat det du trenger for å utbedre eller forbedre kroppens muskler.

Våre trenere har god erfaring innen dette og vil hjelpe deg med å øke kroppens mobilitet og fleksibilitet.

Les mer om mobilitet og fleksibilitet her

Hoftemuskulaturen

Hoftemusklaturen er en gruppe med muskler som er grunnleggende for å ha god balanse. For å ha normal gangfunksjon er hofteabduktormusklaturen essensiell.

Denne muskelgruppen er en svakhet hos mange eldre, noe som er uheldig ettersom dette er en risikofaktor ved fall.

Oppbygging av muskler i denne muskelgruppen er derfor meget fordelaktig for eldre som har vanskeligheter for å gå, eller for andre som trenger opptrening etter hofteoperasjon. 

Ved å gjøre styrkeøvelser som fokuserer på denne muskelgruppen blir balansen bedre, muligheten for fall blir redusert og god gangfunksjon blir opprettholdt.

Denne muskelgruppen er et godt eksempel på hva rehabilitering/prehab kan hjelpe med. Ved hoftebrudd er det viktig å trene hoftemuskulaturen i etterkant av operasjon for å gjenvinne funksjon, selv om denne muskelgruppen vil aldri bli helt som den var før bruddet.

Styrketrening

Trening med mål om å øke muskelstyrken er styrketrening enkelt forklart.

I Prehab eller Rehab er økt styrke i problematiske muskelgrupper oftest målet eller en del av prosessen.

Økt styrke har en rekke positive helseeffekter men hovedsakelig vil det å bygge mer muskler gjøre at kroppen tåler mer og vil forebygge skade.

Økt bentetthet, forbedret livskvalitet, forbedring innen blodsukkerregulering, vektkontroll, bedret hjerte og karfunksjon er bare noen av de positive helseeffektene du kan få ut av økt styrke.

Basert på hva du trenger innen rehab/prehab er det noen former for styrketrening som fokuseres på mer enn andre.

Les mer om styrke og utholdenhet her

Isometrisk trening

Dette er en form for trening som ikke medfører bevegelse. Et eksempel på en isometrisk øvelse er planken.

Denne typen øvelser er ofte veldig viktig tidlig i prosessen for å begrense belastning og bygge muskler for å stabilisere kroppen.

Dynamisk trening

Trening hvor muskelen trekker seg sammen og medfører leddbevegelse kalles dynamisk trening. Dette deles videre opp i eksentrisk og konsentrisk trening.

Eksentrisk trening
Denne formen forlenges muskelen mens den utvikler kraft. Dette er en treningsform som ofte benyttes som en del av behandlingen av lidelser i sener. For eksempel jumpers knee eller akillesbetennelse.

Konsentrisk trening
Trening hvor muskelen forkortes mens den utvikler kraft, er konsentrisk trening. For eksempel bicep curl, hvor du går fra en utstrakt posisjon og bøyer armen for å generere kraft samtidig som muskelen forkortes.

Med deg i fokus

Basert på hvilke skader, form eller dine behov for rehab/prehab vil vi i Fornebu PT Studio hjelpe deg med å komme deg i best mulig form.

Ta kontakt i dag for en gratis PT konsultasjon og kom i gang med å øke din kapasitet og forbedre din kroppslige funksjon.