Styrke & Utholdenhet

Uansett om du er eldre eller yngre er styrke og utholdenhetstrening fordelaktig for å opprettholde livskvalitet, leve et aktivt liv og forebygge skader.

Styrketrening og kondisjon

For å opprettholde god helse er styrke og utholdenhetstrening essensielt, ettersom det bygger et sterkere immunforsvar og den kroppslige funksjonen blir bedre. Dette vil hjelpe deg i hverdagen og på lang sikt.  Med hjelp fra en personlig trener vil fremgangen komme raskere, og resultatene blir bedre

Størst fordel hos eldre

Det er dessverre slik at når kroppen blir eldre er det vanlig å miste muskelmasse. Dette henger sammen med at de eksplosive og raske muskelfibrene krymper og mens de langsomme muskelfibrene taper seg mindre.  Dette er ikke fordelaktig ettersom man ofte bruker disse raske muskelfibrene når man for eksempel reiser seg fra en stol eller skal hente seg inn etter å ha mistet balansen.  Men, det er aldri for sent å starte å trene. Uansett treningsbakgrunn, form eller alder. Det er faktisk slik at helsegevinsten er høyere hos eldre som trener enn hos yngre.  Hos Fornebu PT studio tilbyr vi kostnadsfri konsultasjon. Ta kontakt og start reisen til en bedre livsstil og form.

Generasjon 100

NTNU gjorde en klinisk studie fra august 2012 fram til sommeren 2018 hvor de undersøkte hva trening gjør med livslengde og sykdomsrisiko hos eldre (mellom 70-77 år) over en periode på 5 år. Med over 1500 deltakere er studien den største av sitt slag i verden. Resultatene fra studien viste at trening med høy intensitet økte livskvaliteten, forbedret kondisjonen og økte livsløpet.

Les mer om Generasjon 100 studien her

Elementært for kroppslig funksjon

Som nevnt over er trening viktig for å leve lenge. Studier publisert av dr. Andy Galpin som er leder for for et av verdens ledende laboratorier innen styrketrening og muskelfibre viser at styrketrening er elementært for optimal kroppslig funksjon uansett alder.

Muskelbygging

Styrketrening går ut på å utsette musklene for mer belastning enn det de er vant til. Dette gjør at musklene tvinges til å lage flere styrkeproduserende proteiner for å takle den ekstra belastningen, slik at det blir lettere neste gang. Dette fører til at musklene vokser.

Når muskelen må overvinne en tung ytre gjenstand skapes det en kraftig sammentrekning i muskulaturen. Dette fører til at den aktive muskelen kommuniserer med sentralnervesystemet gjennom elektriske impulser som skaper sammentrekningen. Hyppigheten av disse elektriske signalene som sendes bestemmer kraften. Jo tyngre du løfter jo mer hyppig sendes signalene. Dette fører til at alle muskelfibrene i den aktive muskelen aktiveres.

Det som skjer er at signalene fra nervesystemet øker kalsiuminnholdet i muskelfibrene, noe som gjør at proteinene i muskelfibrene tar tak i hverandre og trekker muskelen sammen.

Hvor mange repetisjoner og hvor tungt du løfter bestemmer i hvilken grad musklene skal vokse eller bli. Ønsker du å øke muskelmassen anbefales det å benytte tyngre vekter med få repetisjoner. Ønsker du å øke utholdenheten benyttes det lettere vekter med flere repetisjoner.

Hvor skal jeg begynne?

Det er mange ulike treningsformer du kan velge mellom når du skal trene styrke og utholdenhet. Det du kan begynne med er å sette mål og finne ut hva du vil med treningen. Dette er meget lurt å gjøre for å opprettholde motivasjonen og for å finne de treningsformene du liker.

Ulike øvelser og variasjon i treningen er viktig for å unngå skader og vondter. Å starte med tunge løft og harde økter er oppskriften på å bli skadet. Det er derfor viktig å være forsiktig i starten og heller starte med lettere vekter. Muskulaturen tilpasser seg ofte raskere enn senefester og sener. Det er derfor viktig å lære rett teknikk før du begynner å løfte tungt.

Program og muskelgrupper

Ut fra hva du ønsker å oppnå gjennom treningen er det viktig å ha rett hvile mellom øktene. Dette betyr at musklene får hvile og komme seg igjen før neste økt. For å oppnå best resultat fra treningen er det veldig fordelaktig å benytte et treningsprogram ettersom du vil ha et system på hvilke muskelgrupper du trener.

Ved å benytte hjelp og rådgivning fra våre personlige trenere vil du få et tilpasset treningsprogram etter hvilket utgangspunkt du har.

En av fordelene med å benytte personlig trener når du skal trene styrke og utholdenhet er at du er under kontrollerte forhold. Dette gjør mulighetene for skader og smerter minimale ettersom en av hovedoppgavene er å passe på klienten og forebygge skader.

Mange metoder og muligheter

Styrke og utholdenhet kan trenes gjennom utallige metoder. Nøkkelen for å lykkes med trening er å finne meningen bak treningen og finne treningsmetoder du liker å utføre. Kanskje du bare ønsker mer overskudd i hverdagen, bli sterkere eller gå ned i vekt? Fornebu PT Studio hjelper deg på veien slik at du når dine treningsmål, finner treningsformer du liker, unngår skader, overbelastning og vondter.

Ta kontakt i dag for en gratis PT konsultasjon.